TERBIJHE
  • HOME
  • MENTORSCHAP
  • BEWINDVOERING
  • ZORG & BEGELEIDING
  • ADMINISTRATIEF
  • CONTACT
  • nieuws

Bewindvoering

Bewindvoering is een door de rechter opgelegde maatregel om je financiële bescherming te bieden. Afhankelijk van de grondslag beschermt het je ook tegen ondoordachte uitgaven en problemen. Een beschermingsbewindvoerder is verantwoordelijk voor je financiën en beheert en regelt ze allemaal. Dit kan zijn voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking, dementerende ouderen, psychiatrische patiënten of mensen die hun financiën of schulden niet meer overzien. Voor het opstellen van het verzoek aan de kantonrechter helpen wij je graag.

​Bewindvoering….wat houdt dat in de praktijk in?

Wanneer de beschikking van de Rechtbank ontvangen is, komen de inkomsten en de post bij ons binnen. Wij betalen de rekeningen, doen aanvragen voor de toeslagen, beheren eventueel je PGB en maken wekelijks (of indien anders afgesproken) geld over. Je krijgt bij wijzigingen een begroting, we geven je inzicht in je (dalende) schulden en we maken ook afspraak over de terugkoppeling. Jaarlijks leggen we in ieder geval verantwoording aan de kantonrechter af. We nemen de tijd, denken graag met je mee en proberen de lijntjes met eventuele hulpverlening kort te houden zodat alles duidelijk en inzichtelijk wordt. Wij werken met de ABNAMRO, de ING en de Rabobank. Als je betalingen via een andere bank doet dan zal je moeten overstappen. Helaas is internetbankieren gedurende het bewind niet mogelijk. Wel krijg je inzicht in je financiën via Onview, jouw elektronische dossier.
Je kan ook de video die de Rechtbank  hierover gemaakt heeft bekijken. Soms zeggen beelden meer dan gesproken woord.


Hoe meld ik me aan voor beschermingsbewind?
Wij kunnen je helpen bij de aanvraag. Bij het verzoekschrift hoort namelijk een plan van aanpak, eventueel aanvullend plan van aanpak en een bereidverklaring van de bewindvoerder  dien meegestuurd te worden. Bij problematische schulden hoort al een overzicht. Afhankelijk van de wachttijden bij de rechtbank duurt het enige weken tot soms wel een paar maanden voordat je het verzoek krijgt te verschijnen voor de rechter. Wij gaan daarin mee omdat de rechter dat wil. Wanneer de rechter het verzoek positief beoordeelt, zal er een beschikking worden afgegeven en sta je onder bewind. Bij problematische schulden of als je per ongeluk steeds nieuwe contracten afsluit kan je opgenomen worden in het bewindregister. Dit maakt het mogelijk om bepaalde overeenkomsten nietig te laten verklaren.


Foto
WERKWIJZE

​Na de uitspraak van onder bewindstelling door de Rechtbank worden alle door jou aangeleverde organisaties in je administratie aangeschreven door de bewindvoerder. Dit betekent dat die organisaties op de hoogte worden gesteld van jouw onder bewindstelling. Dit zijn onder andere organisaties betreffende je inkomen, vaste lasten en eventuele schulden. Elke organisatie die wordt aangeschreven zal verzocht worden om het postbusadres van Pecunia Budget & Beheer als correspondentieadres op te voeren. Je moet er rekening mee houden dat het 2 tot 4 maanden kan duren voordat wij voldoende inzage in je financiën te hebben om daadwerkelijk iets te kunnen doen. Als elke organisatie meewerkt, zal je merken dat je thuis geen post meer van deze organisaties ontvangt. Zorg ervoor dat post die toch nog naar je wordt doorgestuurd direct naar ons wordt doorgestuurd. Denk je om de postzegel ?!!. Persoonlijke post blijf je wel thuis ontvangen.
Pecunia Budget & Beheer werkt met 2 rekeningen en eventueel een spaarrekening.
  • De beheerrekening is meestal de rekening die je al hebt. Daar komt het inkomen op binnen en je vaste lasten worden hiervan betaald. Wij hebben het beheer via telebankieren over deze rekening en je pasje wordt vernietigd.
  • De Leefgeldrekening/huishoudrekening. Je krijgt op deze rekening meestal wekelijks jouw leefgeld gestort en je hebt je eigen pas hiervan in beheer. In overleg (of na aanvraag) worden op deze rekening ook andere persoonlijke kosten overgeboekt (verjaardag, kleding of andere zaken). Jouw bewindvoerder bepaalt of hier voldoende budget voor is.
  • Een Spaarrekening. Deze kan eventueel worden geopend. Hier zal op worden gespaard, en ook dit beheer ligt hier bij Pecunia Budget & Beheer.
Met de gegevens van inkomsten en vaste lasten wordt een budgetplan gemaakt. Nadrukkelijk stellen wij dat dit een plan is, er kunnen nog andere zaken betaald moeten worden zodat het werkelijk beschikbare bedrag wellicht anders kan zijn. Met dat budgetplan kan de hoogte van jouw leefgeld vastgesteld worden. Met jou wordt overlegd hoe dat verdeeld wordt over de maand (dagelijks, wekelijks, 2-wekelijks of per maand).
Pecunia Budget & Beheer werkt digitaal. Alle post die binnenkomt wordt ingescand en digitaal bewaard. De originele stukken worden via de destrabox aan een archiefvernitiger aangeboden.
Bijna elke werkdag worden de bankmutaties van de banken ingevoerd in onview. Je hebt hiervoor de inloggevens van ons ontvangen. In dat programma kan je regelmatig je bankmutaties controleren, je budgetplan vinden en eventueel een schuldenoverzicht. Je kunt NIET bankieren via onview.

Wat kan je van ons verwachten?
  • Je krijgt inzicht in wat er met je geld gebeurt;
  • We zullen leveranciers/deurwaarders/officiële instanties aanschrijven om zoveel mogelijk je financiële post via ons te kunnen laten gaan;
  • Wij vragen jouw toeslagen aan, zowel bij de belastingdienst als bij andere instanties;
  • We maken een plan voor het aflossen van je niet-problematische schulden. Bij problematische schulden werken we toe naar schuldsanering via de gemeente en zo nodig naar wettelijke schuldsanering;
  • Wij zullen jouw belastingaangifte doen, alleen wanneer er sprake is van aangifte in box 1, in andere gevallen moeten wij een boekhouder inschakelen;
  • Wij vragen jouw bijzondere bijstand aan voor de kosten van bewindvoering, indien mogelijk;
  • En wij zullen aanvragen van mogelijke kwijtscheldingen voor je doen.

WERKAFSPRAKEN

Bereikbaar maar toch niet beschikbaar:

  • Wij zijn niet de hele dag telefonisch bereikbaar. Het handigst is om een email te sturen waarin je je vraag stelt of boodschap overbrengt. En natuurlijk kan je altijd de voicemail inspreken. We nemen uiterlijk na 2 werkdagen contact met je op. Wij kunnen dan ongestoord onze zaken regelen. We zijn dus wel bereikbaar, maar niet altijd direct beschikbaar.
  • Als je extra geld nodig hebt, dan moeten verzoeken per email worden gedaan. De volgende ochtend zullen de verzoeken afgehandeld worden, d.w.z. dat u bericht krijgt of het mogelijk is en zo ja, hoe laat het ongeveer op je rekening zal staan. Het is dus niet mogelijk om direct geld te krijgen. Telefonische aanvragen zijn voor ons niet werkbaar. Omdat we vaak ook nog met andere zaken bezig zijn waar we onze aandacht bij moeten hebben ontglippen soms telefonische afspraken aan onze aandacht en worden daardoor helaas vergeten.
  • Periodieke betalingen zoals leefgeld worden niet incidenteel aangepast. Deze worden op de afgesproken momenten uitgevoerd.
  • Van maandag- tot en met donderdagmorgen zijn wij van 8.30 uur tot 12.30 uur bereikbaar. Soms lukt het niet om direct op te nemen spreek daarom altijd je boodschap in of probeer het een paar minuten later weer. Binnen 2 werkdagen nemen we in ieder geval contact op, meestal zal het aan het eind van de dag of in de loop van de volgende ochtend zijn.

Rekening en verantwoording:

  • Tot nu toe kreeg je een overzicht met bankafschriften. Het overzicht moest getekend teruggestuurd worden. De rechtbank heeft nu bepaald dat de bewindvoerder tenminste 1 keer per jaar in persoon contact met de cliënt moet hebben over de rekening en verantwoording. Dat doen we door in gesprek te gaan. Dat kan bij jou thuis zijn, maar het kan ook zijn dat je op kantoor wordt uitgenodigd.
  • Pecunia Budget & Beheer vindt het belangrijk dat je zicht houdt op je geld. Je kan daarom via onview zien wat er op jouw rekeningen gebeurt. Als je dat op prijs stelt krijg je daarvoor een inlogcode. Onview werkt op een computer en ook op de telefoon of tablet. Je moet wel goed rekening houden met de periode die je selecteert en soms moet je scrollen als er te veel informatie voor een scherm wordt weergegeven. Wie geen computer heeft kan in overleg bankafschriften toegestuurd krijgen.

Plan van aanpak:

  • Er moet vanaf 1 april 2015 een plan worden gemaakt waarin staat wat we er samen aan kunnen doen om je eventueel later weer zelfstandig over je geld te kunnen laten beslissen. Deze moet getekend meegestuurd worden met de aanvraag.

Omgangsregels:

  • Je hoeft slechts 1 x jouw boodschap naar ons te sturen. Heb je de derde werkdag na je bericht niets van ons gehoord dan stellen wij een herinnering op prijs. Mailen en direct hierover bellen heeft geen zin en laat ons niet sneller reageren.
  • Scheldkanonnades door de telefoon of email worden niet geaccepteerd en wij zullen je dan ook vertellen dat wij de verbinding gaan verbreken. Wij zullen je met respect tegemoet treden en verwachten dat ook van jou.
    Wanneer je het met een van ons niet eens bent kan je het klachtreglement raadplegen. We zullen altijd naar een oplossing zoeken.
  • Wij werken volgens bepaalde spelregels hierin vind je onze:
    • Werkafspraken
    • Privacyreglement
    • Klachtenreglement
    • Beroepscode


Terug naar budget & beheer

NBBI de brancheorganisatie voor bewindvoerders

Pecunia budget & beheer doet aan professionele bewindvoering, professioneel mentorschap en professioneel curatorschap en is lid van de NBBI.
​
De NBBI is ontstaan door de vereniging van bewindvoerders om kwaliteit en expertise in de branche verder te ontwikkelen en te waarborgen.
Bewindvoerders die bij de NBBI zijn aangesloten tonen aan dat zij:
  • Benoembaar zijn als bewindvoerder door de rechtbank
  • Aan de landelijke kwaliteitseisen van het LKB voldoen
  • Transparant zijn en kwaliteit nastreven
  • De branche naar een hoger niveau willen tillen

​www.nbbi.eu

Foto

Kan je wel wat hulp gebruiken?

Je kunt ons bellen voor een afspraak op: 050 - 311 94 23.
Mail je liever? Dat kan via het formulier.

Picture
Verstuur
Ontwerp Proto Format
  • HOME
  • MENTORSCHAP
  • BEWINDVOERING
  • ZORG & BEGELEIDING
  • ADMINISTRATIEF
  • CONTACT
  • nieuws