TERBIJHE
  • HOME
  • BUDGET & BEHEER
    • BEWINDVOERING
  • ZORG & BEGELEIDING
  • ADMINISTRATIEF
  • CONTACT
  • nieuws

Bewindvoering

Bewindvoering is een door de rechter opgelegde maatregel om je financiële bescherming te bieden. Afhankelijk van de grondslag beschermt het je ook tegen ondoordachte uitgaven en problemen. Een beschermingsbewindvoerder is verantwoordelijk voor je financiën en beheert en regelt ze allemaal. Dit kan zijn voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking, dementerende ouderen, psychiatrische patiënten of mensen die hun financiën of schulden niet meer overzien. Voor het opstellen van het verzoek aan de kantonrechter helpen wij u graag.

​Bewindvoering….wat houdt dat in de praktijk in?

Wanneer de beschikking van de Rechtbank ontvangen is, komen de inkomsten en de post bij ons binnen. Wij betalen de rekeningen, doen aanvragen voor de toeslagen, beheren eventueel je PGB en maken wekelijks (of indien anders afgesproken) geld over. Je krijgt bij wijzigingen een begroting, we geven je inzicht in je (dalende) schulden en we maken ook afspraak over de terugkoppeling. Jaarlijks leggen we in ieder geval verantwoording aan de kantonrechter af. We nemen de tijd, denken graag met je mee en proberen de lijntjes met eventuele hulpverlening kort te houden zodat alles duidelijk en inzichtelijk wordt. Wij werken met de ABNAMRO, de ING en de Rabobank. Als u nu betalingen via een andere bank doet dan zult u moeten overstappen. Helaas is internetbankieren gedurende het bewind niet mogelijk. Wel krijgt u inzicht in uw financiën via Onview, uw elektronische dossier.
U kunt ook de video die de Rechtbank hierover gemaakt heeft bekijken. Soms zeggen beelden meer dan gesproken woord.

Hoe meld ik me aan voor beschermingsbewind?
Wij kunnen je helpen bij de aanvraag. Bij het verzoekschrift hoort namelijk een plan van aanpak, eventueel aanvullend plan van aanpak en een bereidverklaring van de bewindvoerder  dien meegestuurd te worden. Bij problematische schulden hoort al een overzicht. Afhankelijk van de wachttijden bij de rechtbank duur het enige weken tot soms wel een paar maanden voordat u het verzoek krijgt te verschijnen voor de rechter. Wij gaan daarmee mee omdat de rechter dat wil. Wanneer de rechter het verzoek positief beoordeelt, zal er een beschikking worden afgegeven en staat u onder bewind. Bij problematische schulden of als u per ongeluk steeds nieuwe contracten afsluit kunt u opgenomen worden in het bewindregister. Dit maakt het mogelijk om bepaalde overeenkomsten nietig te laten verklaren.


​
Foto
WERKWIJZE

​Na de uitspraak van onder bewindstelling door de Rechtbank worden alle door u aangeleverde organisaties in uw administratie aangeschreven door de bewindvoerder. Dit betekent dat die organisaties op de hoogte worden gesteld van uw onder bewindstelling. Dit zijn onder andere organisaties betreffende uw inkomen, vaste lasten en eventuele schulden. Elke organisatie die wordt aangeschreven zal verzocht worden om het postbusadres van Pecunia Budget & Beheer als correspondentieadres op te voeren. U moet rekening houden dat het 2 tot 4 maanden kan duren voordat wij voldoende inzage in uw financiën te hebben om daadwerkelijk iets te kunnen doen. Als elke organisatie meewerkt, zult u merken dat u thuis geen post meer van deze organisaties ontvangt. Zorg ervoor dat post die toch nog naar u wordt doorgestuurd direct naar ons wordt doorgestuurd. Denkt u om de poszegel ?!!. Persoonlijke post blijft u wel thuis ontvangen.
Pecunia Budget & Beheer werkt met 2 rekeningen en eventueel een spaarrekening.
  • De beheerrekening is meestal de rekening die u al heeft. Daar komt het inkomen op binnen en uw vaste lasten worden hiervan betaald. Wij hebben het beheer via telebankieren over deze rekening en uw pasje wordt vernietigd.
  • De Leefgeldrekening/huishoudrekening. U krijgt op deze rekening meestal wekelijks uw leefgeld gestort , en u heeft uw eigen pas hiervan in beheer. In overleg (of na aanvraag) wordt op deze rekening ook andere persoonlijke kosten overgeboekt (verjaardag, kleding of andere zaken). Uw bewindvoerder bepaalt of hier voldoende budget voor is.
  • Een Spaarrekening. Deze kan eventueel worden geopend. Hier zal op worden gespaard, en ook dit beheer ligt hier bij Pecunia Budget & Beheer.
Met de gegevens van inkomsten en vaste lasten wordt een budgetplan gemaakt. Nadrukkelijk stellen wij dat dit een plan is, er kunnen nog andere zaken betaald moeten worden zodat het werkelijk beschikbare bedrag wellicht anders kan zijn. Met dat budgetplan kan de hoogte van uw leefgeld vastgestedl worden. Met u wordt overlegd hoe dat verdeeld wordt over de maand (dagelijks, wekelijks, 2-wekelijks of per maand).
Pecunia Budget & Beheer werkt digitaal. Alle post die binnenkomt wordt ingescand en digitaal bewaard. De originele stukken worden via de destrabox aan een archiefvernitiger aangeboden.
Bijna elke werkdag worden de bankmutaties van de banken ingevoerd in onview. U heeft hiervoor de inloggevens van ons ontvangen. In dat programma kunt u regelmatig uw bankmutaties controleren, uw budgetplan vinden en eventueel een schuldenoverzicht. U kunt NIET bankieren via onview.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • U krijgt inzicht in wat er met uw geld gebeurt;
  • We zullen leveranciers/deurwaarders/officiële instanties aanschrijven om zoveel mogelijk uw financiële post via ons te kunnen laten gaan;
  • Wij vragen uw toeslagen aan, zowel bij de belastingdienst als bij andere instanties;
  • We maken een plan voor het aflossen van uw niet-problematische schulden. Bij problematische schulden werken we toe naar schuldsanering via de gemeente en zo nodig naar wettelijke schuldsanering;
  • Wij zullen uw belastingaangifte doen, alleen wanneer er sprake is van aangifte in box 1, in andere gevallen moeten wij een boekhouder inschakelen;
  • Wij vragen uw bijzondere bijstand aan voor de kosten van bewindvoering, indien mogelijk;
  • En wij zullen aanvragen van mogelijke kwijtscheldingen voor u doen.

WERKAFSPRAKEN

Bereikbaar maar toch niet beschikbaar:

  • Wij zijn niet de hele dag telefonisch bereikbaar. Het handigst is om een email te sturen waarin u uw vraag stelt of boodschap overbrengt. En natuurlijk kunt u altijd de voicemail inspreken. We nemen uiterlijk na 2 werkdagen contact met u op. Wij kunnen dan ongestoord onze zaken regelen. We zijn dus wel bereikbaar, maar niet altijd direct beschikbaar.
  • Als U extra geld nodig hebt, dan moeten verzoeken per email worden gedaan. De volgende ochtend zullen de verzoeken afgehandeld worden, d.w.z. dat u bericht krijgt of het mogelijk is en zo ja, hoe laat het ongeveer op uw rekening zal staan. Het is dus niet mogelijk om direct geld te krijgen. Telefonische aanvragen zijn voor ons niet werkbaar. Omdat we vaak ook nog met andere zaken bezig zijn waar we onze aandacht bij moeten hebben ontglippen soms telefonische afspraken aan onze aandacht en worden daardoor helaas vergeten.
  • Periodieke betalingen zoals leefgeld worden niet incidenteel aangepast. Deze worden op de afgesproken momenten uitgevoerd.
  • Van maandag- tot en met donderdagmorgen zijn wij van 8.30 uur tot 12.30 uur bereikbaar. Soms lukt het niet om direct op te nemen spreek daarom altijd uw boodschap in of probeer het een paar minuten later weer. Binnen 2 werkdagen nemen we in ieder geval contact op, meestal zal het aan het eind van de dag of in de loop van de volgende ochtend zijn.

Rekening en verantwoording:

  • Tot nu toe kreeg u een overzicht met bankafschriften. Het overzicht moest getekend teruggestuurd worden. De rechtbank heeft nu bepaald dat de bewindvoerder tenminste 1 keer per jaar in persoon contact met de cliënt moet hebben over de rekening en verantwoording. Dat doen we door in gesprek te gaan. Dat kan bij u thuis zijn, maar het kan ook zijn dat u op kantoor wordt uitgenodigd.
  • Pecunia Budget & Beheer vindt het belangrijk dat u zicht houdt op uw geld. U kunt daarom via onview zien wat er op uw rekeningen gebeurt. Als u dat op prijs stelt krijgt u daarvoor een inlogcode. Onview werkt op een computer en ook op de telefoon of tablet. U moet wel goed rekening houden met de periode die u selecteert en soms moet u scrollen als er te veel informatie voor een scherm wordt weergegeven. Wie geen computer heeft kan in overleg bankafschriften toegestuurd krijgen.

Plan van aanpak:

  • Er moet vanaf 1 april 2015 een plan worden gemaakt waarin staat wat we er samen aan kunnen doen om u eventueel later weer zelfstandig over uw geld te kunnen laten beslissen. Deze moet getekend meegestuurd worden met de aanvraag.

Omgangsregels:

  • U hoeft slechts 1 x uw boodschap naar ons te sturen. Heeft u de derde werkdag na uw bericht niets van ons gehoord dan stellen wij een herinnering op prijs. Mailen en direct hierover bellen heeft geen zin en laat ons niet sneller reageren.
  • Scheldkanonnades door de telefoon of email worden niet geaccepteerd en wij zullen u dan ook vertellen dat wij de verbinding gaan verbreken. Wij zullen u met respect tegemoet treden en verwachten dat ook van u.
    Wanneer u het met een van ons niet eens bent kunt u het klachtreglement raadplegen. We zullen altijd naar een oplossing zoeken.


Terug naar budget & beheer

Kan je wel wat hulp gebruiken?

Je kunt ons bellen voor een afspraak op: 050 - 311 94 23.
Mail je liever? Dat kan via het formulier.

Picture
Picture
Picture
Submit
Ontwerp Proto Format
  • HOME
  • BUDGET & BEHEER
    • BEWINDVOERING
  • ZORG & BEGELEIDING
  • ADMINISTRATIEF
  • CONTACT
  • nieuws